Tuskó

A "Tuskó" ("Block" vagy "Bowler [hat]" angolul, "Kubb" svédül) egy - valószínűleg - francia eredetű társasjáték. Svédországban (ott hallottam elôszôr a játékról) már a viking idôk óta játsszák. Eredetileg tűzifa-darabokkal játszották, innen ered a neve is.

A játékot egy téglalap alakú, ket térfélre osztott pályán játsszák. Az itt ismeretett szabályok csak egy lehetséges változat, ezeken lehet módosítani, ill. új szabályokat kitalálni.

Hozzávalók:
10 fából készült tuskó (15cm x 6cm x 6cm) - "parasztok"
1 nagy tuskó (30cm x 7cm x 7cm) - "Király"
6 hajítófa (átmérő 4cm, hossz 30cm)
4 sarokjelzô, amivel a pályát meg lehet jelölni

Játékosok
2-12, 5 évesnél idôsebb játékos, két csapatra osztva (A és B)

Játéktér
Kb. 5 x 8-10 m-es sima, homokos vagy füves terület (ill. valamivel kisebb, ha gyerekek is játszanak)

A játéktér elrendezése
p - parasztok
K - Király
s - sarokjelzô

s-------------------- --------------------s
|                    |                    |
p                    |                    p
|                    |                    |
p                    |                    p
|                    |                    |
p                    K                    p
|                    |                    |
p                    |                    p
|                    |                    |
p                    |                    p
|                    |                    |
s-------------------- --------------------s
Szabályok
A játék célja az ellenfél oldalán levô parasztok, majd a Király leütése, a hajítófákkal. Bármely csapat leüti a Királyt mielôtt leütötte volna a parasztokat (az ellenfél oldalán levôket), elveszíti a játékot.

A hajítófákat alulról elôre kell dobni, ('propellerszerűen') tilos. A hajítófát mindig valamelyik végén kell megfogni, tilos a közepén. Hajítani az alapvonalról lehet.

A kezdô csapat (legyen most az A) tagjai sorban dobnak, az ellenfél (B csapat) parasztjait próbálván leütni.

Miután mind a 6 hajítófát eldobták, az összes, A csapat által leütött parasztot a B csapat visszadobja az A csapat térfelére: a Király és az alapvonal közé. Ezután mindegyiket függôleges állásba helyezik, mindegyiket ott ahová estek. Ezek a 'mozgó parasztok', a többi, még alapvonalon levôk az 'álló parasztok'.

Így a B csapatnak most több parasztot kell leütni!

Mindegyik mozgó paraszt átdobását 3-szor (más szabályok szerint 2-szer) lehet megpróbálni; ha egyik próbálkozásból sem sikerül az ellenfél térfelére átdobni valamelyik parasztot, azt az ellenfél bárhová elhelyezheti (a saját térfelében), de a Királytól legalább 1 hajítófányi távolságra. Egy parasztnak legalább a fele a pályán kell legyen ahhoz, hogy érvényes legyen a dobás.

Tehát most a B csapat következik: elôször a mozgó parasztokat kell leüssék, majd utána az álló parasztokat. Ha valamelyik álló parasztot hamarabb leütik mint bármelyik mozgó parasztot, azt vissza kell állítani (ez gyakorlatilag 'elpazarolt' dobást jelent).

Az eltalált, felborított mozgó parasztokat ki kell venni a játékból! (Más szabályok szerint játékban maradnak.)

Ha egy csapatnak nem sikerül ledöntenie az összes mozgó parasztot egy dobássorozatban, az ellenfél ideiglenesen az ô alapvonalukhoz legtávolabb (más szabályok szerint legközelebb) levô (eltaláltlan) mozgó paraszt vonaláról dobhat! Ha a következô körben az ellenfél - akinek elôzôleg nem sikerült - ledönti a paraszto(ka)t, a dobásokat újból az alapvonalról kell elvégezni.

A játék befejezése
A csapatok felváltva dobnak, amíg az egyiknek sikerül ledönteni az összes parasztot és végül a Királyt is. A Királyt minden esetben az alapvonalról szabad leütni. A Király 'megtámadása' elôtt a támadó csapatnak legalább 2 hajítófával kell rendelkeznie; így elkerülhetô, hogy a játék az elsô körben befejezôdjön.

Tipp
Játék közben sokkal könnyebb megérteni a szabályokat.