GYILKOS! "LÓGJON A BITANG"

játék jellege játékosok viszonya létszám játékidõ aktivitás gyerek
játék
bemelegítõ
játék
játék a
szabadban
rábeszélés csapatverseny 1 tucat 60 perc mérsékelt


Résztvevök:

1 játékvezetõ
3 gyilkos (16 játékos felett 4)
7-12 'ártatlan'
1 rendõr

A játék során nappalok és éjszakák váltakoznak, éjszaka a gyilkosok gyilkolnak, nappal kemény vita során egy gyilkosnak tûnõ egyént fel lehet akasztani. A játék alapfeltétele, hogy mindenki tudja az összes többi játékos nevét. Az élvezeti értéket növeli, ha kicsit jobban is ismerik egymást a játékosok.

A játékvezetõ:

A játékba nem szólhat bele, csak irányít. Õ az egyetlen (a halottakon kívül) akinek végig nyitva van a szeme. Ez a szerep unalmasnak tûnhet, de személyes tapasztalatból mondhatom, hogy sokszor legalább olyan érdekes, mint a játékosoké.

A gyilkosok:

Általában hárman vannak, a céljuk, hogy minél több ártatlant öljenek meg az éjszaka sötétjében. Ehhez a 'nulladik éjszaka' (ld késõbb) minél érthetõbb, de ugyanakkor nem túl feltûnõ gyilkolási stratégiát kell készíteniük.

A gyilkolás:

A gyilkosok, ahogy illik, éjszaka gyilkolnak. Minden éjszaka a játékvezetõ elkezdi sorolni a még élõ játékosok neveit. Közben a játékvezetõ ádázul figyeli a gyilkosok jelzéseit. Amikor a felsorolás a kívánt névhez ér, a gyilkosok valamiképp (kézzel, lábbal, ujjal...) jelzik a játékvezetõnek, hogy az illetõ játékost meg kívánják ölni. Haláleset csak akkor van, ha az összes még élõ gyilkos jelez az adott névnél. Egy éjszaka minden gyilkos két névnél jelezhet, de amennyiben halál áll be, a felsorolásnak azonnal vége. Azaz egy éjszaka max. 1 ember halhat meg.

A stratégia:

Az úgynevezett nulladik éjszakán a gyilkosok megállapodhatnak stratégiájukban, azaz abban, hogy milyen sorrendben végeznek áldozataikkal. Ehhez a játékvezetõtõl engedélyt kapnak (de csak és kizárólag ezen az éjszakán), hogy kinyissák szemüket. Ekkor persze (a játékvezetõn kívül) csak a gyilkosok szeme van nyitva (ld az éjszakánál). Valami módon tehát, ami lehet mutogatás, szájmozgás megállapodnak a gyilkosok abban, hogy mi legyen a gyilkolás sorrendje. Minél több zajjal jár ez a mûvelet, annál nagyobb a gyilkosok lebukásának veszélye!

A rendõr:

Belõle egy van. Feladata, hogy amennyiben tudomására jut a gyilkosok kiléte, megpróbálja felakasztásukat kieszközölni. Ehhez felfedheti saját kilétét, de ez nem kötelezõ, sõt néha veszélyes is. A rendõr természetesen többlet információkat kaphat. Minden éjszaka, miután a gyilkolászás befejezõdött, de még mielõtt a nappal megkezdõdne, a játékvezetõ felszólítja a rendõrt, hogy nyissa ki a szemét és mutogatással kérdezzen rá egy tetszõleges játékostársra, hogy az gyilkos-e vagy ártatlan. A játékvezetõ a kérdésre megfelelõ fejbólintással válaszol, majd felszólitja a rendõrt, hogy újra csukja be a szemét. A rendõr megkérdezését a játékvezetõnek akkor is el kell végeznie, ha a rendõr esetleg már meghalt, hogy ez utóbbi ne derüljön ki.

Az akasztás:

Erre nappal van lehetõség. Kettõs célt szolgál. Egyrészt egy "természetes" védekezési forma a gyilkosok ellen. Másrészt, ha a gyilkosok elég ügyesek, ezúton még több ártatlan embertársuktól szabadulhatnak meg. Akasztást a játékvezetõ rendel el akkor, ha jogos igény jelentkezik. Ekkor titkos szavazás következik, azaz mindenki becsukja a szemét, és a névsorolvasás közben annál teszi fel a kezét, akit akasztani szeretne. Mindenkinek csak egy szavazata van. Akire több mint a szavazók fele szavaz, az fel van akasztva, azaz meghalt. Az akasztás végeztével a játékvezetõ fel kell hogy sorolja, hogy ki kire szavazott. A titkosság csak azt a célt szolgálja, hogy egymást ne befolyásolják a játékosok.

Éjszakák és nappalok:

A játék folyamán éjszakák és nappalok váltogatják egymást. A váltást mindig a játékvezetõ jelzi. éjszaka minden játékosnak csukva van a szeme (gyilkosoknak is). Csupán a rendõr nyithatja ki a szemét, amikor erre a játékvezetõ felszólítja. Az egyetlen éjszaka, amikor a rendõrön kívül még a gyilkosok is kinyithatják a szemüket, az un. nulladik éjszaka. Ekkor gyilkolás helyett a gyilkosok kinyithatják a szemüket és megbeszélhetik a stratégiát (ld. ott). Nulladik éjszaka a rendõr csak felfedi kilétét (miután a gyilkosok becsukták szemüket), de nem kérdez. Nappal mindenkinek nyitva van a szeme, és meg lehet beszélni hogy ki gyanús, kit kéne akasztani, stb. Ezen kívül nappal kerül sor az akasztásra is, ha van rá igény.

No és a játék menete:

A játékvezetõ egy adag kártya segítségével "kijelöli" a gyilkosokat és a rendõrt. Ehhez kioszt mindenkinek egy-egy kártyát és az elõre megbeszélt speciális kártyák tulajdonosai lesznek a gyilkosok illetve a rendõr (pl. az ászok gyilkosok, a piros hetes rendõr). Ekkor jön a nulladik éjszaka. A játékvezetõ felszólít mindenkit, hogy csuka be a szemét. Miután mindenki becsukta a szemét, a gyilkosok felszólítást kapnak, hogy nyissák ki szemüket. Ekkor megtörténik a stratégia megbeszélése. Miután a gyilkosok a játékvezetõ felszólítására újra becsukták szemüket, a játékvezetõ felszólítja a rendõrt, hogy fedje fel magát (ekkor még nem kérdezhet). Miután a rendõr újra becsukta a szemét, itt az elsõ nappal, szemeket kinyitni, meg lehet beszélni, ki milyen gyanús hangokat hallott, ki gyanús, stb. Akár már ilyenkor is lehet akasztani. Ha mindenki elmondta a mondanivalóját, akkor jöhet az elsõ éjszaka. Mindenki (a gyilkosok is!) becsukja a szemét (a játékvezetõ persze nem). A játékvezetõ el kezdi sorolni a neveket, és ahol a gyilkosok egyszerre jeleznek, ott megáll, az az illetõ meghalt. Ekkor a rendõr kinyithatja a szemét, kérdezhet, majd újra becsukja a szemét es jöhet az újabb nappal...

A játék vége:

A játéknak vége van, ha:
1. Több gyilkos marad mint ártatlan (itt a rendõr is persze ártatlan)
2. Már csak egy gyilkos marad
3. A gyilkosok két egymást követõ éjszaka nem gyilkolnak. (Nem jeleztek mind egyszerre egy adott névnél.)
Az elsõ esetben a gyilkosok nyertek, a másik kettõben az ártatlanok.

Kiegészítések:

Nálunk kötelezõ 1-1 embert akasztani MINDIG, ettõl élvezetesebb lesz a játék. Ádázabb vita alakul ki.

A gyilkosok a 0. éjszaka nem megbeszélhetnek meg általános taktikát, ugyanis ekkor csak a zajok éjszakái segíthetnek, hanem NAPPAL kell valahogy egymás tudtára adniuk a dolgot (és utána ki-ki emlékezzen vissza az elõzõ nappalra). Persze ezért egy nappal 5-10 perc kell hogy legyen (játékvezetõ dönt).

A rendõr nem mondhatja el, hogy õ a rendõr (ha túl aktív, kinyírják).

Játékvezetõknek tipp: ha nagyon gonoszak vagytok, és sokat játszottatok azzal a társasággal (nem fogják NAGYON rossz néven venni) csináld meg, hogy 0 gyilkost jelölsz ki ... igazán élvezetes :-).